Bergman & Beving AB: Bergman & Beving och Sundström etablerar och investerar tillsammans i Zekler Safety AB

07.05.2019

Workplace Safety, en division inom Bergman & Beving, har idag tillsammans med Sundström Safety etablerat det samägda bolaget Zekler Safety AB med Bergman & Beving som majoritetsägare.

Varumärket Zekler etablerades av Bergman & Beving 2003, och är idag ett av Nordens ledande varumärken inom bland annat ögonskydd, hörselskydd, och andningsskydd. Sundström grundades 1926 och är idag en av världsledarna inom avancerade andningsskydd.

”Genom att investera i Zekler, med dess breda utbud av produkter för skydd kring huvudet, så säkerställer vi en pålitlig och långsiktig kompatibilitet mellan våra andningsskydd och Zeklers övriga skyddsprodukter, till att bli kompletta system för den avancerade proffsanvändaren”, säger Ivan Sundström, styrelseordförande i Sundström Safety AB, och tillägger: ”Vi har samarbetat med Bergman & Beving i över fyrtio år och tar nu ett naturligt nästa steg tillsammans”.

Bergman & Bevings VD och koncernchef Pontus Boman kommenterar: ”Genom samägandet av Zekler Safety AB fördjupar vi vårt samarbete med Sundström. Zekler kommer att kunna erbjuda en heltäckande portfölj av skyddsprodukter kring huvudet som även kommer vara kompatibla med Sundströms unika lösningar och produkter inom andningsskydd”.

Stockholm den 7 maj 2019

Denna information lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 07 maj 2019 kl. 15:00 CET.

Bergman & Beving äger och förädlar bolag som utvecklar och marknadsför starka varumärken till professionella användare inom industri och bygg - främst i Norden, Baltikum och Polen. Bergman & Beving ska vara den plats där framgångsrika produktbolag kan ta nästa steg och bli ledande varumärken inom sina kategorier. Koncernen har i dag 15 varumärken, ca 1000 anställda och en omsättning på ca 3,8 miljarder kronor. Bergman & Beving är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer på hemsidan: www.bergmanbeving.com.